понедельник, 13 января 2014 г.

Հին Երևանի տոները

Հին Երևանի տոները

Պարսիկների տիրապետության ժամանակ Երևանն ասիական քաղաք էր՝համապատասխանվարք ու բարքովտոներով։Մարդիկ զբաղված էին իրենց աշխատանքովմտահոգ օրվա  ուտեստը հայթայթելու գործովամեն մեկը քաշված իր անկյունը։Այդպես էին ապրում հասարակ դասի մարդիկ՝արհեստավորներըմանրառևտրականները։ Այլ էր հին Երևանի երևելիների կյանքը։Նրանք ունեին իրենց կալվածքներըհողերը ոչ միայն Երևանումայլև քաղաքից դուրս։Ամռանըհենց սկսվում էր անասելի շոգընրան քընտանիքներով քաշվում էին հով տեղեր և այդ տեղ մնում մինչև ուշ աշունմինչև բերքահավաքի վերջը։
Կյանքը և հարաբերությունները քաղաքում եղել են նահապետականպահանջները՝քիչմարդիկ բավարարվել են իրենց իսկ ստեղծածովստացած բերք ու բարիքով։Ոչ մի հասարակական վայր,հավաքատեղի։Հանդիպում էին շաբաթ կամ կիրակիտոներինիսկ հիմնական հավաքատեղին եկեղեցիների բակերն էին։Զբոսայգիները կառուցվեցին Ռուսաստանի տիրապետության տակ անցնելուց հետո։

Հին Երևանում ամենից լավ նշվող տոնըորը պարտադրված էր նաև հայերին,  «Նովրուզբայրամն»  էր՝Նոր տարին։Տոնը սկսվում էր սրբազան դարձած մի արարողությամբ։ Այդ օրըվաղ առավոտյան,քաղաքի մեծամեծներըիշխաններն ու մելիքները հավաքվում էին ու գնում սարդարի պալատը՝ շնորհավորելու նրա «նովրուզը», հետո մեծ ակնածանքով սարդարի ոտքերի տակ էին դնում իրենց բերած «փեշքաշը»՝թանկագին մատանիներոսկեզարդերգորգեր։Պարզ էոր այս նվիրատվությունը,մանավանդ հայիշխանների կողմիցհոժարակամ չէրայլ՝պարտադիր մի տուրքորը վաղօրոք հավաքում էինպատրաստումոր «սարդարի աչքը քաղցր լինի խալխի վրա»։Իսկ խալխը խեղճ,աշխատավոր հայն էր։
Նովրուզբայրամը հնում կոչվել է Նովրուզսուլթանիեորը նշանակում է Թագավորական նոր տարի։Մարտի 21-ինարևը ծագելուց 47 րոպե անցմահմեդական Լուսնի տարվա 12-րդամսի 1-ին,բերդի հրետանին 3 անգամ համազարկ էր տալիսավետելով նորի սկիզբը։Եվ քաղաքն անմիջապես աշխուժանում էրսկսվում էր տոնախմբությունը։ Քրիստոնյաները հավաքվում էին եկեղեցիներ իբակերումմահմեդականները՝մզկիթներիորտեղ «շիրին չայ» էին խմումզրուցում։Ուրախությունը,կերուխումը տևում էր 3 օր։Բայց սարդարի պալատում  և մեծամեծների տներում տոնախմբությունը տևում էր 8 օր։
Հարություն Ալամդարյանի հուշագրություններում նշվում էոր նույն իսկ հայոց կաթողիկոսը և բարձրաստիճան շատ հոգևորականներըստ ընդունված կարգիԷջմիածնից Երևան էին գալիս անձամբ շնորհավորելու սարդարին։Եվ այդ շնորհավորանքըպարզէառանց «փեշքաշի»  չէր լինում։
Պարտադիր «պետական» տոնից բացի քաղաքի հայ բնակչությունն ու ներազգայինհիմնականում եկեղեցակա նտոներՍուրբ ԾնունդըԽաչը ջուրը գցելու արարողությունըհետո՝ՏրնդեզըԶատիկը,ամռանը՝Վարդավառը...
Երևանում մեծ հանդիսավորությամբ էր տոնվում Ջրօրհնեքը։ Համընդհանուր տոն էր նաև Տրնդեզը. բակերում ու տանիքներին փայտ էին դիզում, խարույկ վառում։
Երևանցիները նշում և սրբազան երկյուղածությամբ էին կատարում մի տոն, որը կապված էր մեռյալների հիշատակին։ Դա սեպտեմբերին նշվող , «Սուրբ խաչ» տոնն էր։ Աշխուժանում, մարդկանցով էր լցվում մեր հին թաղի և հին Երևանի նշանավոր գերեզմանատունը՝ Կոզեռնը։ Հնչում էր զուռնայի ձայնը, մարդիկ հիշելով իրենց մեռյալներին, գլխահակ նստում էին, մի-մի թաս խմում իրենց հարազատների հոգու հանգստյան համար, ապա դանդաղ ցրվում էին տները, գերեզմանոցում թագավորում էր հավիտյան լռությունը։
Վերջերս հին տոներին ավելացավ նորը, որը պարզապես կոչվում է «թթի տոն»։ Հնաբնակ երևանցիների ասոցիացիան (ՀԱՐԱՍ-ը) արդեն քանի տարի նշում է այդ տոնը՝ սկզբում Կապույտ մզկիթի բակում, հետագայում՝ Հին Նորքում, Քանաքեռի թթառատ այգիներում։
Օպերայի այգում է Երևանի հինավուրց, մոտ 200 տարեկան սև (ղառ) թթի ծառը՝ «Նահապետ թթենին»։ Երևանցիները պետք է աչքի լույսի պես պահեն այդ ծառը, որպես հուշարձան և փոխանցեն հաջորդ սերունդներին։ Դա էլ հին ու նոր երևանցիների մեծ պարտքն է։ Հիշենք, որ «թթի տոնը» նույնպես ազգային է։

Комментариев нет:

Отправить комментарий