Բանվորագյուղացիական երկիրը ոչ միայն ռազմի սվիններով ու հրացանների համազարկով, այլև ժողովրդի հոգեկան ուժերի անսանձ խոյանքով ոտքի էր ելել հին աշխարհը կործանելու և նրա փլատակների վրա նորը կառուցելու:Բովանդակ Ռուսաստանը՝ մի ծայրից մյուսը, ապրում էր հեղափոխության ազատարար շնչով:Ոտքի ելած ժողովրդի
պայքարը
պատկերելու
համար
Չարենցը
դիմեց
այդ
նշանավոր
իրադարձությանը
ներդաշնակ
հերոսական
ասքի
ժանրին:
Հեղափոխության վիթխարի տարերքն ու վեհությունն արտահայտելու համար գրված
<<Ամբոխները
խելագարված>>
(1919) պոեմը
նշանավորեց
հայ
բանաստեղծության
գաղափարական
շրջադարձը:Եթե
<<Սոմայում>> հեղափոխությունը ներկայացվում է դիցաբանական
հերոսի
կերպարանափոխության
խորհրդապաշտական
պատկերով,
ապա
այս
պոեմում
հանդես
են
գալիս
իրական
մարդիկ՝քաղաքներից,գյուղերից
ու
ստեպներից
եկած
ժողովրդական
զանգվածները:
<<Ամբոխները խելագարված>> պոեմը 20-30-ական թթ.-ի քննադատությունը
համարել
է
ժողովրդի
անարխիստական
խռովության
և
<<կույր
տարերքի>>
արտահայտություն,ուր,ոմանց
կարծիքով
թերագնահատվել
է
զանգվածների
հեղափոխական
գիտակցությունը:Դա սխալ տեսակետ
է:Այս ենթադրության
համար
հիմք
է
ծառայել
պոեմի
<<Ամբոխները
խելագարված>>
վերնագիրը,
ինչպես
և
այն,
որ
Չարենցը
հեղափոխությունը
ներկայացնում
է
որպես
<<ամբոխների>>
հոգեկան
ուժերի
հուզական
բռնկում:Մինչդեռ
Չարենցի
<<ամբոխները>>
հեղափոխության
վեհ
գաղափարներով
լուսավորված
այն
զանգվածներն
են,
որ
ամբողջ
էությամբ
գիտակցում
են
իրենց
պայքարի
ու
նպատակների
պատմական
բովանդակությունը:Պոեմում
շարունակ
հոլովվող
<<ամբոխները
խելագարված>>
հասկացությունը
ուղղակի
հակադրությունն
է
ժողովրդի
<<ամբոխ>>
հորջորջմամբ
նսեմացնելու
միտումի,որ տեղ ուներ
դարասկզբի
անկումային
պոեզիայում:Այնպես,ինչպես
ժողովուրդն
իր
էպոսում
դրական
հերոսներին
որակում
է
Սասնա
ծռեր,
այդպես
էլ
Չարենցը
իրեն
հարազատ
մարդկային
զանգվածներին
բնութագրում
է
այդ
մակդիրով:Ազատագրական
պայքարի
հերոսներին
երգող
գրականության
նշանաբանը
Մ.
Գորկին
համարում
էր
<<խոլ-խիզախների
խենթությունը>>:
Չի
կարելի
տարակուսել,
որ
<<խելագարված
ամբոխների
շարժումը>>
պատկերելիս
Չարենցը
նկատի
է
ունեցել
նաև
Մ.
Գորկու
ռոմանտիկական
արվեստի
ավանդները:Ժողովուրդը
պոեմում
երևում
է
ոչ
միայն
հին
աշխարհի
կործանման
սկզբունքը
կրողի,այլև կյանքը՝
նոր
ու
գեղեցիկ
հիմունքներով
վերակառուցողի
դերով:Չարենցը
մեծարում
է
ժողովրդի
հեղափոխական
կամքը:Նրա դյուցազնական
ոգին
ու
նպատակների
պատմական
վեհությունը:Ահա պոեմի
այն
հատվածը,
ուր
վեհաշունչ ոճով
բանաստեղծը
տալիս
է
<<խելագարված
ամբոխների>>
գնահատությունը:
Խավար է մեծ սիրտը նոցա, բայց խավարում անծայրածիր-
Երկինքներ կան կապուտաչյա, հորիզոններ՝ անծայր, անծիր
Ու աչքերում նրանց կապույտ, ուր իջել է գիշերը մութ-
Հազար բողբոջ կա կրակոտ, ու արշալույս, ու առավոտ:
Նրանց ձգված մկաններում ուժն է նստել խոնավ հողի,-
Եթե ուզեն՝արևներին նոր տեմպ կտան ու նոր ուղի…
Եթե ուզեն՝ արեգակներ կըշպրտեն երկինքն ի վեր,
Եթե ուզեն՝ վայր կբերեն երկինքներից արեգակներ…
Եթե ուզեն՝ կամքով արի ու աշխարհի հրով վառված-
Ինչեր միայն չեն կատարի ամբոխները խելագարված…
Պոեմի միջով կարմիր թելի պես անցնում է ժողովրդի՝որպես հեղափոխության վիթխարի և ահեղ ուժի գաղափարը:
Комментариев нет:
Отправить комментарий